Toch nog even terug.. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ton Corte - WaarBenJij.nu Toch nog even terug.. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ton Corte - WaarBenJij.nu

Toch nog even terug..

Door: Ton de Corte

Blijf op de hoogte en volg Ton

20 Oktober 2011 | Thailand, Chiang Mai

Toch nog even terug…

Hallo beste Nederlanders en Monique uit België vandaan, hartelijk welkom in Chiang Mai.

Na al diverse keren mijn laptopje geopend en weer gesloten te hebben ga ik nu toch echt nog even de gebeurtenissen hier in Thailand op papier zetten. Enerverende gebeurtenissen in verband met een catastrofale watersnood in het midden van het land zijn de aanleiding. Was het eerst de bedoeling om het verhaal voor mezelf te houden, nu ga ik het toch ook met jullie delen omdat er ook van diverse vrienden en kennissen uit Nederland vragen komen.

Allereerst hoop ik natuurlijk dat met jullie alles goed is. In Nederland hoef je niet zo bang te zijn voor het water, de mensen zitten veilig achter de dijken. Bij jullie is daar geld, goede wil en expertise voor maar hier ligt dat anders. Het probleem is zo’n 1500 km lang en de hoeveelheden water door de natte moesson zijn immens. Maar het grote probleem is Bangkok.
Economische hart, zetel van de regering, vestigingsplaats van grote ondernemingen, instituties, buitenlandse vertegenwoordigingen, universiteiten en niet te vergeten 9 miljoen inwoners. Bangkok moet kostte wat kost droog blijven volgens de regering maar de waterexperts zeggen dat het hoog tijd wordt om het water zijn natuurlijk weg naar de zee te laten zoeken. En die natuurlijke weg loopt midden door Bangkok.

Voor dat ik het vergeet met mij is alles prima, ik zit hier hoog en droog maar zat ik op de begane grond dan was het nog droog omdat Chiang Mai maar enkele dagen echt overlast heeft gehad. Hier is het zelfs de afgelopen 2 weken stralend weer geweest.
Maar daarvoor heeft het in bijna heel het land constant geregend, maar liefst 2 maanden aan een stuk en in het centrale gedeelte en het zuiden regent het nog steeds pijpenstelen.
De meteorologen vertellen dat tijdens die 2 maanden de waterhoeveelheid cumulatief is toegenomen; dat betekent dat het water wat gevallen is nauwelijks weg kon vanwege de enorme hoeveelheden, opgeworpen blokkades om Bangkok te beschermen en de continue neerslag waardoor de ‘lagen’ zich als het ware opstapelden.

Inmiddels staat 1/3 deel van het land oftewel zo’n 25 provincies volledig onder water. Denk daarbij aan een waterhoogte tot zelfs 6 meter toe. Huge dus…!!
De verwachting is dat het regenseizoen eind deze maand voorbij zal zijn en er langzamerhand een einde zal komen aan alle stormen en tropische regens. Maar dat betekent niet dat men dan verlost is van het water.

Nu, woensdag 13 oktober zijn alle Thaise nieuwszenders 24 uur per dag in de lucht om de mensen op de hoogte te brengen van de stand van zaken en hoe ze moeten handelen als het water onder de voordeur doorsijpelt.
Ik zie op het ogenblik op de tv de Thaise minister van Commercie in tranen uitbreken omdat de High Tech Campus in Ayutthaya verloren is gegaan. Er is daar door het leger en werknemers van de 170 fabrieken dagenlang gewerkt om de broek en de machinerieën droog te houden maar men heeft de strijd op moeten geven. Er was de regering alles aan gelegen om dit prestigieuze bedrijventerrein droog te houden en dus de ondernemers tevreden te stellen.
De veelal Japanse businessiconen daar hadden de autoriteiten flink onder druk gezet en met Chinook helikopters werden met zand gevulde containers aangevoerd om de gaten te dichten die in de zandzak dijken waren geslagen te dichten, maar tevergeefs. Het terrein was inmiddels wel geëvacueerd maar de vochtigheid zal toch nog veel schade aanrichten. Er is natuurlijk allereerst het feit dat er niet gewerkt wordt en omdat het een hi-tech campus is staan de fabrieken vol met kostbare elektronica. Eerder was een ander industrieterrein in Ayutthaya a volgestroomd. De Hondafabriek kon de auto’s die gereed waren niet allemaal op tijd weghalen en zo zie je daar nog honderden nieuwe auto’s nog net met het kopje boven het water uitsteken. Honda heeft wel beloofd die niet meer aan de mensen te verkopen…

Nu is er dus het gevecht om de binnenstad van Bangkok droog te houden. Het is een welles/nietes spelletje tussen de optimisten en de pessimisten. Vorig jaar eiste de ramp van rode protesten veel doden, gewonden en materiele schade. Nu volstrekt zich al weer een ramp; een watersnood van een omvang zoals men die hier in 50 jaar niet gezien heeft. Maar eigenlijk moet ik Bangkok als laatste noemen omdat er vanaf zo'n 150 km naar het noorden al enkele maanden meters hoog water staat.
De provincie Ayutthaya b.v. staat compleet onder water inclusief de prachtige oude tempels die, als zijnde werelderfgoed jaarlijks door miljoenen mensen bezocht worden. Op dit moment heeft het natte seizoen zo'n 320 dodelijke slachtoffers geëist. Mensen zoeken het in hun huizen steeds hoger op. Er werd een noodsignaal opgevangen van iemand die zich, tot net onder het spits van het dak, liggend op een luchtbed naar boven had laten drijven. Het dak werd vanuit een helikopter geopend maar de goeie man was helaas overleden. Miljarden liters water dringen zich op vanuit de al reeds eerder onder gestroomde provincies, gelegen in het achterland van de hoofdstad. En die provincies, die zijn de overlast spuugzat en willen van het water af. 'Dan maar gewoon midden door Bangkok, als we het maar kwijt zijn...'

Je moet je niet vergissen in de immense watermassa's die hun weg naar de Golf van Thailand moeten vinden. Dat ziet hier een beetje anders uit dan in Roermond een aantal jaren geleden. Als je de kaarten bekijkt is er eigenlijk een soort trechter en Bangkok is het onderste openingetje waar alles door geperst moet worden. De Chao Phraya rivier verwerkt al maanden lang zo'n 4500 kubieke meter water per seconde op weg naar zee terwijl ze eigenlijk maar 3800 m. aankan en dus voortdurend op overstromen staat. De city heeft een speciale vloedkering die tot nu toe onoverwinnelijk leek maar in feite nog nooit echt is uitgetest. In diverse rivieren en kanalen zijn in totaliteit zo'n 1200 boten met draaiende motor aan bruggen vast gebonden; zij moeten de afvoer van het water versnellen; water naar de zee dragen dus.. Gisteren, woensdag 18 oktober werd een industrieterrein met 260 fabrieken compleet bedolven onder het water en vandaag staat daar het water al 3 meter hoog. Langzaam wordt de hoofdstad dus door het water overrompeld. De stad heeft officieel zo'n 6 miljoen inwoners maar men denkt dat er nog zo'n 3 miljoen illegalen zijn. 9 miljoen mensen die min of meer in gevaar dreigen te raken. En je moet voor al die mensen ook nog een goed heenkomen zoeken op hoger gelegen terrein.

De nieuwe regering Yingluck Shinawatra heeft de problemen niet meer onder
controle door een opeenstapeling van fouten. Ik zag zojuist dat de premier met betraande ogen vertelde dat ze niet alles alleen kon en veel meer hulp van de mensen
en instanties verwacht. Het klinkt misschien gek maar zelfs rampen zijn hier politiek beladen omdat we duidelijk twee partijen hebben: geel en rood of te wel 'voor' en ‘tegen‘. Ja, er zijn altijd mensen die zich koesteren in andermans modder, een gezegde dat je hier nu zelfs letterlijk kunt nemen. Het botert niet erg goed tussen het leger en de regering waarover ik in het verleden al veel heb vertelt. De macht van het leger en hun coups moet teruggedrongen worden. Daardoor is men nu bang om ze te veel taken te geven. Het leger zegt dus tegen Yingluck: “ Zeg maar wat we moeten doen en dan doen we dat wel”. Dat is dus duidelijk niet genoeg. Ook durft Yingluck het niet aan om de noodtoestand uit te roepen. Dan geef je nl. het leger de vrije hand en meer macht. Ook is de premier bang dat de toeristen weg blijven als er weer een noodtoestand is; ook is ze bang voor het image van haar regering.

Het crisiscentrum op het vliegveld Don Muang maakt de ene blunder na de andere; zo werd er een evacuatie in gang gezet maar een half uur later weer teruggedraaid. De woordvoerder had
het plan in z'n eentje bedacht en bekend gemaakt. Mensen sjouwden al met hun
spullen op straat toen ze hoorden dat ze nog wel even terug konden gaan. Het grote probleem is dat er alles wordt gedaan om het centrum van Bangkok droog te houden. Door allerlei opgeworpen barricades om de city te beschermen cumuleert het water achter die dijken en bouwt een enorme bulk en dus druk op. De meeste dijken kunnen op een gegeven moment die druk niet meer aan en storten in, als ware ze van cake gemaakt. Een kleine tsunami rolt dan op de mensen af die vliegensvlug moeten evacueren. De taferelen van vluchtende eenlingen of families zijn constant op de tv te zien. Men improviseert een vlot waarmee het hele hebben en houden naar veiliger oorden wordt gebracht. Vaak hebben die mensen helemaal niets meer dan hun familie, het meegenomen geld wat nog over was, de verklaring van erfrecht en het bidprentje van opoe. Dank u regering! Omdat ik een week vakantie heb van school volg ik alles van dichtbij nl. aan de tv en het internet. Door al de gebeurtenissen op de voet te volgen krijg ik ook in deze tijd weer een andere kijk op het land en zie je waarom een ontwikkelingsland zolang een ontwikkelingsland blijft..

De zandzak

Een onconventionele ramp als deze kun je niet met conventionele zandzakken bestrijden maar men probeert dat wel.
Dag in dag uit slepen het leger en vrijwilligers zandzakken aan. De prijs van de lege zandzak
is al verdrievoudigd. Ik schat dat er in Bangkok als zo'n 3 miljoen zandzakken gevuld zijn. Er zijn dijken gemaakt die 15 km lang zijn. Helaas is het met water zo dat het onwillig is en gaat waar het niet kan of mag gaan. Als er in zo'n dijk (al dan niet opzettelijk) een zwak punt zit is het hele gebied verloren omdat gaten niet gedicht kunnen worden vanwege de grote waterdruk. Zandzakken dienen helemaal gevuld te zijn en slim opgestapeld te worden. Hier worden ze voor de helft gevuld omdat ze anders te zwaar worden om aan elkaar door te geven. Ik heb op plaatsen gezien dat mensen de plastic zakken van de grond oprapen met een haak zoals Captein Cook er ook een had om zijn hand te vervangen. Daardoor wordt er een gaatje in de zandzak gemaakt en sijpelt het water zo naar binnen. De zand verandert in modder en de boel zakt in zoals een mislukte cake in de oven.
Provincies vechten onderling over welk gebied wel onder mag lopen en welk gebied niet: "dat is jouw water, nee dat is mijn water".

Zoals gezegd, ook industrieterreinen worden zo beveiligd. Er zijn al zo'n 10 industrieterreinen ondergelopen en de schade daar is enorm. Het betreft nu al zo'n 15.000 bedrijven, meestal investeringen van Japanners zoals Mitsubishi, Honda, Toyota and Sony waar bij elkaar honderdduizenden mensen werken. De Japanners zijn furieus op Yingluck en haar volgelingen.
Ik kan dat begrijpen; als je enkele miljoenen geïnvesteerd hebt en een regering kan een industrie terrein niet droog houden terwijl je de problemen al weken van te voren ziet aankomen. We mogen daarbij niet vergeten dat in zo'n 20 provincies mensen vaak al 2 maanden op de eerste verdieping zitten om Bangkok droog te houden. De laatste dagen worden er tijdens nachtelijk acties diverse dijken die het water uit de hoofdstad moeten houden door actievoerders uit de gemeenschappen gesaboteerd om het water uit hun omgeving te verwijderen. Ja, dat krijg je dan
al kun je dat niet echt solidair noemen. Ook wordt er veel uit de verlaten huizen gestolen.

Beste mensen, dit verhaal zal niet het laatste nieuws zijn dat jullie voorgeschoteld krijgen uit Thailand in deze dagen. Het gevecht tegen het water zal nog geruime tijd doorgaan en daarna zal het nog maanden duren voordat alle vervuiling en rommel opgeruimd is. Natuurlijk komt er nu ook een nieuw, alles omvattend master plan want ook in Thailand dempt men de put als het kalf al verdronken is..

Mensen het ga jullie goed verder en bedankt voor de interesse in mijn welbevinden.
Jullie zien dus weer opnieuw waarom ik naar Thailand ben gegaan….., juist omdat het land ook wel “Amazing Thailand” wordt genoemd en ik kan het beamen:

Thailand amazes always….!

Met vriendelijke groet,
Ton de Corte,
Hoog en droog in Chiang Mai,
Kingdom of amazing Thailand

• 20 Oktober 2011 - 14:46

Chris De Corte:

Natuurlijk valt het hier in nederland nog wel mee , toch hebben we genoeg regen gehad deze zomer die er eigenlijk geen was !!!
    Neem bij me zelf , heb ik toch een afvoer niet geheel volgens wens afloopt , dat is lastig natuurlijk .
    eigenlijk hebben wij er alleen last van als we twee dagen achter elkaar regen hebben.
    Zelden dus. Ik heb het nieuws ook gevolgd , dat is pure ellende in thailand.
    Toch dragen deze mensen hun lot elke
    keer opnieuw , en blijven ze optimistisch . waar zeuren wij dan nog over. Bij ons is alles zo perfekt , bij het minste hebben we dan een probleem.
    Sterkte en groetjes uit egchel .