3 juli 2011, dag van de waarheid in Thailand.. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ton Corte - WaarBenJij.nu 3 juli 2011, dag van de waarheid in Thailand.. - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ton Corte - WaarBenJij.nu

3 juli 2011, dag van de waarheid in Thailand..

Door: Ton de Corte

Blijf op de hoogte en volg Ton

03 Juli 2011 | Thailand, Chiang Mai

Hallo, hallo beste mensen, welkom terug in Chiang Mai dat in het teken staat van de verkiezingen. Ik ga jullie vandaag vertellen hoe ik de laatste week voor 3 juli doorgebracht heb in het licht van deze verkiezingen. Over andere onderwerpen praten is niet gepast en zou getuigen van desinteresse mijnerzijds in de toekomst van dit prachtige land. Ook verdient deze gebeurtenis aandacht omdat het ongetwijfeld weer een van de vele historisch belangrijke verkiezingen in het Thaise land zullen zijn. Iedereen houdt immers zijn hart vast om hetgeen er voor, tijdens maar vooral na 3 juli zal gaan gebeuren.

Het is nu dinsdag 28 juni, 5 dagen voor de verkiezingen. Ik kan me nog herinneren dat er in Nederland altijd de nodige verhaaltjes de ronde deden over obscure praktijken met betrekking tot de Thaise verkiezingen. Ik wou dat toentertijd niet geloven en ben daarom maar eens naar Thailand gegaan om het met eigen ogen te zien. Ik kan nu vertellen dat die verhaaltjes toch echt een kern van waarheid in zich hadden. Zo’n 18% van het kiezersvolk is hier op een of andere manier betrokken bij, of blootgesteld aan electorale fraude. Van hen zegt ongeveer een kwart het geld wel aan te nemen maar niet te stemmen op degene die proberen hun stemmen uit te kopen. Zo’n 5% zegt het geld aan te nemen en de gulle gevers hun stem te gunnen. De praktijken van het ronselen van stemmen tieren vooral welig op de avond voor de verkiezingsdag.

Ik hoorde destijds ook over mensen die in de dorpscafés ladderzat mochten worden op kosten van de kandidaat politicus en in ruil daarvoor hun stem inleverden. Vooral voor mensen die graag een neutje drinken en geen interesse hebben in politiek is dat een goeie deal maar natuurlijk ook voor de belanghebbende want de partijkas betaald. Om die praktijken te voorkomen worden de kroegen nu daags voor de verkiezingen gesloten en mag er nergens alcohol verkocht worden totdat de stembureaus gesloten zijn. Dat levert altijd problemen op met al dan niet verslaafde (vooral Engelse) toeristen die hier hun zomervakantie doorbrengen. Zij moeten zich dan tevreden moeten stellen met een flesje Sprite op smaak gebracht met ranja. In het verleden heb ik dat ook ’n keer meegemaakt toen ik in Chiang Mai op vakantie was; ga je fris gewassen naar de bar omdat je een afspraakje hebt met de exotische Soepaapsoetrie Kakaradaa en dan is alles gesloten.
De omkooppraktijken worden bedacht door partijexperts, de zgn.“crowd managers” De kandidaten zullen ook hun invloed uitoefenen op de dorpshoofden en lokale overheden om “in dezelfde richting” te stemmen.
In het verleden zijn er ook colporteurs gesignaleerd met draagtassen vol met bankbiljetten om die aan te bieden aan de dorpsbewoners in ruil voor het stemmen op hun partij of kandidaat. Zat die draagtas niet vol dan had de colporteur de helft al overgeheveld naar z’n eigen sok.

Natuurlijk is omkoping verboden en wordt er nu tijdens deze campagne op een subtielere manier te werk gegaan.
Zo worden nu van te voren kiezers gemobiliseerd voor een campagne optocht. Boeren karren, vrachtwagens en bussen worden dan ingezet om hen in een stoet mee te nemen en de chauffeurs krijgen ongeveer een derde deel van een maandsalaris uitbetaald voor
“brandstof ”of voor “voedsel”. Zij zorgen er dan voor dat -de wagen vol wordt geladen, vol met ouwe wijven-. Dat maakt duidelijk waarom het hier barst van de reclamekaravanen. Een hele familie van 4 tot 8 mensen krijgt zo’n 100 euro voor al hun stemmen. In veel provincies is er inmiddels begonnen met het wedden op de verkiezingsuitslag. Wedden op de verkiezingen is illegaal en wordt beschouwd als een handeling die de mening van de kiezer zou kunnen beïnvloeden. Sommige bookmakers zullen tot 2000 baht (€50,-) uitbetalen aan gokkers die een winnende kandidaat hebben gekozen. In het onrustige, door aanslagen geplaagde Islamitisch georiënteerde en dus Islamitische gecontroleerde zuiden krijgen de mensen 100 baht als ze naar een verkiezingsbijeenkomst komen. Als controleurs dat signaleren wordt er gezegd dat de mensen het geld krijgen omdat ze anders uit vrees voor aanslagen niet komen. Er zijn ook meldingen dat in sommige gebieden in het noordoosten geld om stemmen te kopen wordt aangeboden in de vorm van betalingen van dividenden aan de leden van coöperaties zoals de Boerenbond of de Geitenfokvereniging “Chiang Mai e.o“.

Ongeveer 3 weken geleden heb ik zo’n bijeenkomst van de roden op ‘n voetbalveldje ’ns even afgekeken . Ik kwam daar toevallig bij uit tijdens een van m’n toertjes. Ik vroeg me toen al af waarom het daar zo druk was: 100 baht (€3,--) was er per persoon te vangen. Veel kwantiteit en weinig kwaliteit daar. Er waren enkele toespraken van onnozele halzen die probeerden de clown uit te hangen; ze krijgen dan van diverse net zo onnozele dames uit de vintage categorie een roosje aangeboden. Ik weet niet of die dames daarvoor betaald kregen maar dat zal wel. Ik vond het een grof misbruik van de rode roos als symbool van ware verering. Als je zo’n rood samenraapsel ‘ns van dichtbij observeert en hun leiders op het podium bezig ziet, kun je het andere deel van Thailand, dat het onverantwoord vindt hen aan het roer te zetten beter begrijpen. Ben je een beetje fatsoenlijk gekleed op zo’n bijeenkomst dan wordt je van top tot teen bekeken en denken sommige dat je Thaksin zelf bent. Ik was weer zo weg. Ik geef toe dat dit allemaal geen democratische kijk op de zaak is maar het is nou eenmaal zo dat meer dan de helft van de Thai boer is en rood stemt. Ze moeten dan wel gaan regeren maar kunnen dat niet. Overigens zijn hier de meeste expats net als ik voor de democraten. De democraten zijn fatsoenlijke mensen en capabel om een land te leiden. Dat zijn geen mensen die grote warenhuizen in brand steken of populistische douceurtjes rondstrooien om het volk te paaien. Als de democraten een bijeenkomst houden en de premier bijvoorbeeld een toespraak houdt die uitgezonden wordt op tv, zeggen de roden dat ze niets begrijpen van hetgeen hij zegt. Zijn woordgebruik en argumenten, ze snappen er geen jota van.

Laten we nog even naar het totale politieke plaatje kijken zodat jullie binnenkort meer van de Thaise politiek begrijpen dan van de Nederlandse. In België is de ‘politiek’ overigens nog niet ingevoerd en wordt het land op intuïtie geleid omdat men daar niets fatsoenlijks geformeerd krijgt. De enige echt goeie Belgische politicus Herman van Rompuy is inmiddels naar een beter werkklimaat gevlucht. Na Griekenland en Spanje komt België straks als laatste aan de beurt voor mijn en jullie steun tenzij Monique daar nog wanhopig ‘n kapitaalinjectie doet.
De verkiezingsstrijd in Thailand gaat dus tussen de door de Thaise instituties gesteunde democraten onder leiding van premier Abhisit Vejjajiva en de oppositiepartij Puea Thai, aangevoerd door de voormalige premier Thaksin Shinawatra vanuit zijn vrijwillig gekozen luxe ballingsoord Dubai. Hij had ook 2 jaartjes op water en brood in Bangkok Hilton kunnen resideren dan was hij nu vrij man geweest. Maar hij vond dat hij niet schuldig was.
Wie dacht dat hij en zijn politiek inmiddels wel door de plee gespoeld waren heeft het dus flink mis. Hij wordt totdat ie hier terug is nog even vertegenwoordigd door de huidige lijsttrekkerin, zijn jongste zusje Yingluck. De miljardair en businesstycoon zorgt er nog steeds voor dat het land in 2 kampen verdeeld is en wordt dus op grote schaal aanbeden en gehaat. Jullie zullen aannemen dat het pas rustiger kan worden of blijven als hij blijft waar ie is. Hij wordt echter loyaal gesteund door de “Red shirts“, de arbeidersklasse op het platte land. Er heeft zich echter sinds enkele jaren een grote politieke beweging gevormd om hem buiten de landsdeuren te houden: de anti-Thaksin en zeer koningsgezinde "Yellow shirts" organisatie, stilzwijgend gesteund door elites van de natie en de sergeanten van de soldaten. Het waren de Yellow Shirts die toentertijd het vliegveld bezetten en o.a. Belgische toeristen verplicht waren naar Belgie terug te gaan wat voor hen gelijkstond met een onvoorwaardelijke gevangenisstraf.

De jaren sinds de verdrijving van Thaksin werden gekenmerkt door massale straatbijeenkomsten van beide bewegingen.
Veel waarnemers vrezen de maanden na de verkiezingen voor een heropleving van de straatpolitiek en demonstraties. Zoals ik al eerder heb gezegd zal de verkiezingsuitslag leiden tot nog meer geweld en onrust omdat ongeacht wie de volgende regering vormt, of het nu de Puea Thai is of de Democraten, hun tegenstanders zullen de straat opgaan. Men legt zich dus waarschijnlijk niet neer bij de uitslag en dat is cruciaal en betekent dat er geen echte democratie is. De partij die regeert heeft feitelijk niet het mandaat van het gehele Thaise volk.
Net zoals in Amerika (republikeinen en democraten) heb je ook hier in feite maar 2 partijen maar in Amerika wordt de overwinning van de ander wel geaccepteerd en alleen door faire en felle oppositie bestreden.
Een andere factor is de lange traditie van onregelmatigheden bij de Thaise verkiezingen. Buitenlandse waarnemers werden geweerd. Een paar dagen geleden zijn dan uiteindelijk toch nog 10 landen waaronder Bhutan, Koeweit, Trinidad en Tobago, Antarctica en België uitgenodigd om een kijkje te komen nemen.
Als de Yellow Shirts niet geloven dat de verkiezingen eerlijk zijn verlopen gaan ze massaal de straat op en heb je de gele poppen aan het dansen. Ze hebben dan al gauw genoeg het leger als danspartner. Als het allemaal te gortig wordt zal het leger interveniëren en de roden naar het noorden terug jagen.

Maar Yingluck Shinawatra heeft al lachend en fotogeniek een redelijke voorsprong genomen en zal dus gaan winnen. Haar speeches tijdens een zorgvuldig voorbereide campagne beginnen met de volgende vraag: "Ik weet hoe veel jullie van mijn broer Thaksin houden, maar zouden jullie een stukje van deze liefde met mij, zijn jongere zus kunnen delen.?" Ik geef toe een geweldig binnenkomertje.
Met zijn enorme rijkdom en familiebanden staat de voortvluchtige voormalige leider Thaksin volgens velen op de rand van een bijzondere comeback.
Maar als zijn Puea Thai partij dit weekend de verkiezingen zal winnen zal de ex-premier de overwinning alleen van verre kunnen genieten.
Ik denk dat het langzaam wel tot de roden door begint te dringen dat zij hem beter officieel buiten de politiek kunnen houden. In feite zijn ze echter verplicht om de verloren zoon weer terug te halen. Zouden ze hem echt terughalen en politiek inzetten dan grijpt het leger meteen in of komt er een burgeroorlog.
Het is inmiddels zaterdagmorgen 2 juli geworden. Vanaf 18:00 uur vanavond mogen politieke partijen en kandidaten geen invloed meer uitoefenen op het kiezersvolk. Dat betekent o.a. dat zij niet meer via Twitter en Facebook reclame voor zichzelf mogen maken. Uitslagen van opiniepeilingen mogen niet worden bekendgemaakt. Ook mag een rode kandidaat niet met een rood voetbalshirt van Manchester United met rugnummer 1 (Peua Thai is lijst 1) rondparaderen. Overigens, Thaksin is nog ooit eigenaar van Manchester United geweest nadat hij Zulte Waregem teleurgesteld had verkocht aan prins Laurent die hem daarvoor struikelend over de rode loper cash met het laatste geld uit de staatskas betaalde
Het schijnt dat niet de hele familie Thaksin blij is met zijn terugkomst in de politiek. Zijn vader zou hem volgens zijn tante niet steunen als hij nog zou leven. Hij vond dat zijn zoon beter in de business had kunnen blijven.
“We hebben hier al genoeg aan andere dingen”. Hij zij ook dat mensen die in de politiek gaan geobsedeerd raken door prestige en dat niet los kunnen laten. De oppositie heeft hem de campagne van de roden de slogan “Thaksin denkt en Peua Thai voert uit” meegegeven.
Ik zag op zaterdagavond op tv dat de politie met zo’n 30 man in de binnenstad iedereen aanhield en controleerde. Ik dus op de motor om te zien of dat waar was. Bij Tapea Gate (centrum) was inderdaad een blokkade opgericht en alle Thai die daar voorbij wilden werden gecontroleerd op wapens en munitie. Ook lag het uitgaansleven zowat plat en veel barretjes waren gesloten omdat ze geen alcohol mochten serveren.

Zo beste mensen, inmiddels is het zondagmorgen 3 juli en is de verkiezingsdag aangebroken. Een krant vroeg zich hier af of dit ‘het einde van het begin is’ of ‘het begin van het einde‘. Ik ga jullie daar natuurlijk van op de hoogte houden en groet jullie allerhartelijkst vanuit Chiang Mai waar het leven meer dan goed is. Ik zou zeggen, heb je er behoefte aan, stuur dan nog maar een paar woordjes deze kant op.

Tot gauw en bedankt voor jullie aandacht.

Ton